Jussi Salonranta

Raide-Jokeri ja Tampereen pikaratikka toteutuu, kiitos Kokoomus!

  • Raide-Jokerin linja Keilaniemestä Pitäjänmäen, Pakilan ja Viikin kautta Itäkeskukseen.
    Raide-Jokerin linja Keilaniemestä Pitäjänmäen, Pakilan ja Viikin kautta Itäkeskukseen.

Pääkaupunkiseutu kasvaa tällä hetkellä muiden pohjoismaisten pääkaupunkiseutujen tavoin nopeinta vauhtia Euroopassa. Joka viides suomalainen (yli 1,1 miljoonaa) asuu kolmen kaupungin - Helsingin, Espoon ja Vantaan - muodostamalla alueella. Suomessa on vain yhdeksän yli 100 000 asukkaan kaupunkia.

Raide-Jokeri ja Tampereen pikaratikka ovat molemmat erittäin tärkeitä suurimpien kaupungien kehittymisen kannalta. Eilisen kehysriihipäätöksen mukaisesti Raide-Jokerille tulee valtiolta 84 miljoonaa ja Tampereen pikaraitiotielle 71 miljoonaa.

Suomessakin kaupungistuminen jatkuu ja maamme kaupungistumisaste nousee vääjäämättä. Nyt vain vauhtia kunnallisessa päätöksenteossa. Kokoomuksen valtuustoryhmä Helsingissä vaatii Raide-Jokerin rakentamisesta päätöstä mahdollisimman pian. Tampereen Kokoomuksen mukaan raideliikenne kiinteänä ja nopeana liikenneväylänä houkuttelee asukkaita, yrityksiä ja idearikasta kehitystä.

Yli puolet suomalaisista asuu alle viidesosan maantieteellisellä alueella koko Suomesta. Helsingin-Turun-Tampereen kaupunkien muodostaman kolmion alueella tuotetaan yli puolet Suomen bruttokansantuotteesta ja tällä alueella on yli puolet Suomen yksityisen sektorin työpaikoista. Mitä paremmin tämä alue kehittyy ja menestyy, sitä paremmin Suomella ja suomalaisilla menee. 

Kiitos raideliikenteen edistämisestä ja ratkaisuista, Kokoomus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän Otto-VilleEdvardSormunen kuva
Otto-Ville Sormunen

Raide-Jokeri on älytön: HSL:n oman selvityksen mukaan sen käyttökustannukset tulevat olemaan korkeammat kuin bussien, puhumattakkaan investointikustannuksista.

Lisäksi se tulee halkomaan muutaman asuinalueen, jotka ovat nyt rauhallisia metsiköitä.

Matka-aika pysyy käytännössä samana joten ainoa varsinainen etu on se että se on "raideliikennettä". Huonosti investoitu, en ymmärrä miksi rakennetaan? Onko porukka niin ideologisesti sokeutunutta, että kun mainitaan taikasana "raideliikenne" niin se on pakko rakentaa ?

Käyttäjän AskoGabrielTuurna kuva
Asko Tuurna

Tampereen ratikka on suurinta idiootimaisuutta mitä maa voi vaan päällään kantaa. Ratikkayrittäjiä ei ole jonoksi asti, joten satojen miljoonien hanke on perverssisti sosialistinen. Ratikka, joka kulkee noin tiheimmillään 5-8 minuutin välein, kantaa sisällään maksimissaan noin 200 ihmistä (tunnissa 1500-2500 iihmistä), ja koska se vaatii oman kaistansa, on tämä kaikki on autoilulta pois. Ratikka siis luo ruuhkia. The Economist-julkaisu kirjoitti hiljattain, että Amerikan liikenneyhdistyksen laskelmien mukaan ratikkamaili on jopa 10-20 kertaa kalliimpi kuin linja-autolla ajettu. Ei ole liioin vihreydelläkään voima-argumenttia, sillä kuten Tesla osoittaa, on sähköautoilu nykypäivää.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Tampereen ratikka ei ole pikaratikka, vaan suurinpiirtein yhtä hidas kulkuneuvo kuin linja-auto. Kun ratikka kytketään liityntäliikenteeseen, suuri osa matkustajista matkustaa ensin bussilla - vaihtaa ratikkaan ja taas ratikasta bussiin. Matka ajaksi kaupungin sisällä tulee jopa 1,5 tuntia nykyisen 1 tunnin sijaan.
(Kyllä, Tampereella suunnitellaan Hämeenkadun sulkemista linja-autoilta)

Käyttäjän AskoGabrielTuurna kuva
Asko Tuurna

Tässä vielä Economistin artikkeli, joka perustelee miksi ratikka on rahan haaskausta: http://www.economist.com/blogs/economist-explains/...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sielläpä heti näkyy ero: "European tramlines tend to be fairly long and isolated from other traffic, which ensures a swifter journey. But in America streetcars travel shorter distances along rails that mix with other traffic, so streetcars invariably inch along."
http://www.economist.com/blogs/economist-explains/...

Amerikan kuvaus vastaa hyvin Helsingin nykyistä raitiotieverkkoa, mutta paljon huonommin rahaa nyt saaneita Raide-Jokeria ja Tampereen raitiotietä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat